Tuesday, September 11, 2012

Alumni IAIN Ambon Demo Rektorat

Alumni IAIN Ambon Demo Rektorat
Moluken.com
Logo IAIN Ambon

Ambon : Puluhan alumni mahasiswa Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ambon berunjukrasa di depan Kantor Rektorat IAIN Ambon , Senin (10/09) pagi.

Dalam aksinya, para alumni IAIN Ambon mempertanyakan pembayaran iuran Sumbangan Program Pendidikan (SPP) sebesar empat ratus ribuh rupiah yang dikenakan bagi mahasiswa yang sudah di Wisuda pada bulan Juli lalu. Menurt mereka, pembayaran iuaran SPP itu sangat tidak masuk akal. “ Kami bukan lagi mahasiswa yang sementara mengikuti semester berjalan. Kami sudah wisuda dan hanya menunggu pengambilan ijasah saja, koq dikenakan lagi harus bayar SPP,” kata seorang pendemo.
“Di perguruan tinggi manapun, mahasiswa yang telah di wisuda itu tidak lagi dikenakan iuran SPP, ini baru terjadi di IAIN Ambon, ada apa ini, “ teriak pendemo dalam orasinya.

Sementara itu, salah satu mahasiswa yang di wisuda pada bulan Juli kemarin, Sukri Usemahu kepada Moluken.com, mengatakan, ia bersama teman-temannya harus membayar iuran SPP sebesar empat ratus ribu rupiah, ia merasa kaget dan langsung meminta konfirmasi dari pihak Rektorat guna mendapatkan keterangan.

“Iya, masa kita yang sudah alumni disuruh untuk bayar SPP sama seperti mahasiswa lain yang sementara mengikuti semester berjalan, ini kan aneh. “ ungkapnya penuh heran.

Para pendemo ini juga menyesalkan sikap salah satu oknum rektorat yang sengaja memperlambat pencairan beasiswa kepada mahasiswa yang berhak menerimanya. Padahal, beasiswa tersebut sangat dibutuhkan mahasiswa untuk membayar iuran SPP mereka. “ Tanpa alasan yang jelas kenapa harus beasiswa ditahan, jadi kami mohon supaya beasiswa kami segera dicairkan. “ teriak pendemo. (Ars)

1 comment:



  1. Bismillahir Rahmanir Rahim

    Web: almawaddah.info

    Salam

    Kepada;

    Mereka yang berkenaan

    Tajuk: "Nama-nama perawi Syiah dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim"
    https://forums.alkafeel.net/showthread.php?t=29234

    "Nama-nama perawi Syiah dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim".

    1. Jika Syiah itu difatwakan sesat atau dikeluarkan dari agama Islam oleh para mufti dan para penguasa Malaysia pada 5.5.1996, maka apakah kedudukan Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim itu perlu dinilai kembali atau tidak sahih lagi kerana sebahagian perawinya adalah Syiah?

    2. Apakah al-Bukhari dan Muslim juga turut difatwakan sesat atau tidak boleh dipercayai lagi atau terkeluar dari agama Islam kerana mereka berdua telah menerima para perawi Syiah dalam Sahih-Sahih mereka berdua?

    3. Para mufti dan para penguasa Malaysia telah mewartakan Syiah sebagai sesat pada 5.5.1996.Ini bererti mereka telah menyesatkan sebahagian perawi Hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim!

    4. Ia menyalahi fatwa para Syeikh Azhar, Declarasi Amman dan Perlembagaan Persekutuan.

    5. Tidakkah para mufti dan para penguasa Malaysia mengatasi peranan Allah SWT dalam menentukan definisi seorang Muslim? Apakah mereka lebih pandai daripada Allah SWT?

    6. Tidakkah para mufti dan para penguasa Malaysia mengatasi peranan Nabi SAW dalam menentukan definisi seorang Muslim? Apakah mereka lebih pandai daripada Nabi Muhammad SAW?

    7. Tidakkah Islam itu rahmatan lil Alamin?

    8.Tidakkah mereka dipengaruhi oleh fahaman Wahabi Takfiri kerana Wahabi mengkafirkan semua orang Islam selain daripada penganut Wahabi. Sedangkan ketua mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah al-Asya’irah, Abu al-Hasan al-Asy'ari berkata: "Kami tidak mengkafirkan seorang pun di kalangan ahli Qiblat" (al-Ibanah, hlm. 10).

    9. Justeru, fatwa dan enakmen pengharaman Syiah pada 5.5.1996, hendaklah dibatalkan kerana ia berasaskan mazhab Ahli Sunah Wal Jamaah dari segi akidah, syariah dan akhlak (e-fatwa), bukan berasaskan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW.

    10. Para mufti dan para penguasa Malaysia telah mengeluarkan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW sebagai asas agama Islam mulai 5.5.1996 bagi tujuan mengharamkan Syiah dan menukarkannya dengan mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah (sila lihat, SURAT PM di laman: almawaddah. info).

    11. Ia memberi implikasi bahawa mereka telah memertabatkan mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah lebih tinggi daripada al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW itu sendiri.

    12.Justeru, Malaysia bukanlah sebuah negara Islam dari segi undang-undang kerana para mufti dan para penguasa Malaysia tidak mewartakan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW sebagai asas agama Islam mulai 5.5.1996. Sementara Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi Negara Malaysia, bukan al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW.
    https://keep.line.me/s/Dg9O1W5x3CyZh7KgLGITVNEy18cV76dX3C1YwDN9MQI




    ReplyDelete